יום ראשון, 8 בנובמבר 2015

הכלב שלכם מפחד מרעמים? הכתבה הזאת בשבילכם

החורף מתקרב וכמו בכל שנה אני מתמלאת עצבות על D.J הקשישה שמפחדת נורא מרעמים.
כל רעם הנשמע בחוץ גורם לה לנסות ולהשתחל בתוך נעל הבית שלי. דבר קצת בעייתי בהתחשב בעובדה שהיא שוקלת מעל 40 קילו.


לכל אותם בעלי כלבים שסובלים כמו d.j מרעמים בא לעזרה ד"ר דיוויד רוזנבלט, וטרינר ויועץ בחברת "בונזו"

לא קשה לאבחן כלב הסובל מחרדת רעמים. כל מי שיש לו כלב הסובל מהתופעה מכיר אותה היטב. הסימנים יכולים לנוע מיבבות מודאגות ושוטטות חסרת מנוחה ועד להתנהגות קיצונית של קריעת רהיטים, שבר דלתות ומנוסה.
בדרך כלל כלבים אלה גם פוחדים מזיקוקים, יריות ורעשים חזקים אחרים.
איש לא יודע בדיוק מה גורם לתופעה. נראה כי יש לה בסיס גנטי, אולם זוהה גם קשר להיסטוריה של הכלב. כלבים ששהו בצעירותם במכלאות נמצאים בקבוצת סיכון לתופעה.

מה לעשות ומה לא לעשות?

ראשית חשוב להבין שקשה מאד "לרפא" את המצב ויותר נכון ללמוד לחיות אתו. בנוסף, חשוב לדעת שאין להתעלם מהתופעה כי היא יכולה להחמיר ולסכן את הכלב.
חשוב לא לעודד את ההתנהגות המבוהלת על ידי ניסיונות הרגעה ופינוקים מוגזמים במהלך ההתקף מכיוון שזה עלול לחזק את ההתנהגות החרדתית. בעלי כלבים רבים מתקשים ליישם עיצה זו כי הכלב במצוקה ברורה ומתחשק לנו באופן טבעי להרעיף עליו אהבה. יש להמשיך להתנהל סביב הכלב כרגיל בעת ההתקף ולהשרות אווירה של "עסקים כרגיל".
כמו כן, אסור בשום פנים ואופן להעניש את הכלב במהלך ההתנהגות החריגה ואסור לכעוס עליו. זה חסר טעם ויכול רק להחמיר את המצב.


ניתן להקל על הכלב בעת סופת רעמים על ידי מספר אמצעים:
  1. לא להשאיר כלב חרדתי בחוץ בזמן סופת רעמים.
  2. להעניק לכלב מקום סגור וחשוך בו יוכל להתחבא במהלך הסופה. כלוב הטסה מרופד או שמיכה מתחת למיטה יעשו את העבודה.
  3. כדאי לסגור את הוילונות בזמן סופת ברקים. הבזקי הברק ותנועות של עלים מתנועעים מלחיצים עוד יותר את הכלב החרדתי.
  4. במהלך הסופה כדאי להגביר את הרדיו או את הטלויזיה כדי למסך את רעש הרעמים.

טיפול התנהגותי
יש טיפול התנהגותי נגד חרשת רעמים שיכול להצליח עם התמדה וסבלנות. ההצלחה אינה מובטחת. כדאי לעשות זאת תחת הנחיה של מאלף או התנהגותן מוסמך. העיקרון הוא לקשור בין קולות רעם ונפץ לבין דברים טובים כדי שכאשר תהיה סופה אמיתית הכלב יהיה במצב רוח "חיובי" ולא חרדתי. משמיעים לכלב הקלטות של קולות רעם בעוצמה הולכת וגוברת תוך כדי גירוי שהכלב אוהב במיוחד: אוכל טעים או משחק חביב. במהלך הטיפול מגבירים את עוצמת הרעש המפחיד וממשיכים לתת חיזוקים חיוביים, עד שנוצר במוח של הכלב קשר בין הרעש המפחיד לבין תחושה חיובית והחרדה חולפת.

טיפול תרופתי
לעתים הפתרון הנכון ביותר הוא מתן תרופות אנטי-חרדתיות כגון דיאזפם (ואליום) ונגזרותיו. טיפולים אלה יעילים מאד. ישנם גם תכשירים טבעיים עם רמות יעילות משתנות. בכל מקרה, לעולם אין לתת תכשיר כל שהוא, גם לא תכשיר טבעי, ללא התייעצות עם רופא ווטרינר.

טיפולים נוספים
קיימים דיווחים על מגוון טיפולים נוספים להתמודדות עם התופעה, ביניהם עיטוף של הכלב בבגד מיוחד היוצר תחושת חיבוק, שימוש בתרסיס או קולר המכיל פרומון (הורמון) מרגיע (DAP), דיקור סיני ועוד.
 
לבסוף, אם יש לכם כלב חרדתי הוא עלול לברוח וללכת לאיבוד בזמן סופה או כשיש זיקוקים. כלבים חרדתיים במנוסה מאבדים את חוש ההתמצאות ומתקשים לחזור הביתה. וודאו שהכלב מסומן בשבב תת עורי (ממילא נדרש ע"פ החוק) ותג על הקולר עם מספר טלפון.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה