יום ראשון, 20 בנובמבר 2016

מסיק זיתים, בית הבד "שמנא" - חוויה לכל המשפחה


כחובבי סיורים וטבע שמחנו לקבל הזמנה לבקר בפעילות המסיק שנערכת בבית הבד "שמנא" במושב חגור.
במרחק נסיעה קצר מתל אביב (15 דקות) וקצת יותר רחוק מביתנו באשקלון (כמעט שעה) מצאנו את עצמנו במושב יפייפה שמראהו גרר אחריו אמירות רבות בסגנון של "ואייי היה מתאים לי לגור כאן".
פעילות המסיק יוצאת ממרכז המבקרים של בית הבד שמנא שבו פגשנו את יפה המקסימה שחיה ונושמת את הזיתים ועשיית השמן ובשיחה עימה למדנו על הזנים של הזיתים שגדלים בכרם.
מיפה קיבלנו טעימה והסבר על שמני הזית מסיק ראשון האיכותיים שניתן לרכוש במקום.
לאחר שהקבוצה התגבשה (חשוב מאוד, לא לשכוח להזמין מקום מראש לסיור שכן יש עומס על הסיורים ומקפידים במקום לצאת עם כמות סבירה של אנשים) הכרנו את המדריכה החמודה והסבלנית דנה שלקחה אותנו בצעידה קצרה לכרם המרשים של משפחת אברמוב, הבעלים של בית הבד "שמנא". בכרם קיבלנו הסבר על אופן גידול ומסיק הזיתים בעבר ובהווה, שמענו סיפורים ואגדות מעולם הזית והשמן.
פגשנו את המנערת, מכונת המסיק החדשנית ש"מחבקת" את עץ הזית ומנערת אותו (וגם את כל האדמה סביבו) וגורמת ל"גשם" של זיתים על גבי יריעת הבד המונחת לרגלי העץ, לאחר הניעור הבד מתגלגל לכיוון המנערת ובעזרת מעלון מסיע את הזיתים לדולב שבו הם מועברים לבית הבד להמשך תהליך עד לייצור שמן הזית.
אחרי שהתלהבנו מהטכנולוגיה קיבלנו זמן עצמי למסיק ידני ישן וטוב שבו כל ילד מילא לעצמו צנצנת של זיתים שהוא מסק, לאחר מכן על גבי יריעות בד ובעזרת אבנים גדולות הזיתים "קיבלו בראש" ונכנסו לצנצנת להמשך תהליך של כבישה (בעזרת מתכון שניתן מראש) עד שיהפכו לזיתים טעימים מעשיי ידיהם.
בזמן שהילדים מסקו את הזיתים דנה המדריכה הסבירה להם על השימוש באבני ריחיים וכל ילד שסיים להכין את זיתיו זכה לסיבוב על המכשיר העתיק לייצור השמן.
משם הביקור ממשיך לבית הבד (קו הייצור אינו פועל בשבת), צפייה במכשור מתקדם להפקת שמן זית בתהליך אשר מותיר בו את מירב היתרונות התזונתיים והבריאותיים.
הביקור מסתיים במרכז המבקרים שמתפקד גם כחנות המפעל של בית הבד שמנא ובטעימה של שמני הזית מסיק ראשון שמייצרים ומוכרים במקום.
מדובר בלי ספק בשמנים שלא קרובים בטעם, באיכות ובארומה לאף שמן זית אחר שנמכר ברשתות השיווק. שמן הזית מסיק ראשון הינו השמן שנוצר מהמסיק הראשון של העונה, שמן זית במצב בתולי שלא עבר סינון. צבעו מעט עכור והוא בעל מרקם סמיך, ארומה מיוחדת וטעמים עזים ופירותיים.

הסיור נמשך כשעתיים והוא מותאם לילדים מגיל 3 ומעלה. בסיור שבו השתתפנו היו לא מעט הורים עם תינוקות בעגלות ולא נרשם קושי סביב ההתניידות עם עגלות בסיור בכרם.

הגמד מחמד וגם אנחנו חזרנו מהמסיק עמוסי חוויות וזוהי בלי ספק פעילות שנחזור לעשות שוב בעתיד.

להרשמה התקשרו לטלפון 03-9033380
מחיר: 40 ש"ח לילד, 30 ש"ח למבוגר
לקבוצות (מינימום 20 משתתפים) המחיר הוא 35 ש"ח לילד, 25 ש"ח למבוגר.
הסיורים מתקיימים בשבתות ליחידים ולקבוצות וגם בימי שישי לקבוצות בלבד (בתאום מראש).

לפרטים נוספים אודות בית הבד והמסיק: בית הבד שמנא  

עוד קצת על ההיסטוריה של בית הבד שמנא:

וכיום בבית הבד שמנא: 
מערך הייצור בשמנא הוא מתוצרת החברה האיטלקית-טוסקנית olio-mio המתמחה בבניית בתי בד לבוטיקי שמן זית פרימיום.
מערך הייצור המשוכלל מאפשר ייצור שמן זית באיכות ובטעמים המשובחים ביותר, הודות לשיטת הייצור סחיטה יחידה המפרידה את השמן מהזית בסחיטה אחת ויחידה (לעומת ייצור תעשייתי המבצע שתי סחיטות ושוטפת השמן במים).

עצירת שמן זית ב'סחיטה יחידה' מעניקה לשמן יתרונות ייחודים:

•   שמן זית מלא.

•   ערכים בריאותיים גבוהים יותר.
•   טעם פירותי עשיר במיוחד.

•   יותר פוליפנולים (נוגדי חימצון).
•   ארומה מודגשת.

•   חיי מדף ארוכים יותר.
•   ערכי תזונה רבים יותר.





הייצור בבית הבד הוא בכבישה קרה ושמן הזית ניצב בדרגת האיכות העליונה "כתית מעולה" EXTRA VIRGIN .

'שמנא' - בית בד כפרי, הכלנית 81 מושב חגור, טלפון: 03-9033380
שעות הפעילות: ימים א' -ה' בשעות 10:00-12:00
יום ה'- 16:30-18:30
יום ו' בשעות 10:00-14:00
יום שבת בשעות 10:00-16:00
 




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה